آزمون MCCQE بخش اول چیست؟ - ویزا و مجوزهای قانونی خارج از کشور

آزمون MCCQE بخش اول چیست؟

مهاجرت پزشکان به کانادا

آزمون MCCQE بخش اول

اولین قدم در گرفتن مجوز طبابت در کانادا ارزیابی و سپس معادل سازی مدارک شما در کانادا می باشد که پس از آن شما اجازه فعالیت در حرفه پزشکی را در کانادا و دیگر کشورهایی که با کانادا معاهده پزشکی دارند را خواهید داشت. توجه داشته باشید که تا این تاریخ تمامی برنامه های مهاجرتی کانادا که پزشکان و متخصصین برنامه ریزی شده اند نیازمند اخذ مجوز فعالیت پزشکی می باشند و یک از موارد واجب برای شروع پروسه مهاجرت پزشکان می باشد.  لذا پزشکان و متخصصان علاقمند، می بایست پس از ارزیابی مدارکشان توسط مراجع ذیصلاح کانادایی، برای معادلسازی و شرکت درآزمونهای مورد نیاز خود را آماده کنند.

در این مقاله به راهنمایی در برداشتن اولین قدم در شروع پروسه مهاجرت پزشکان به کانادا که شرکت در آزمون ام سی سی کیو ای است می پردازیم.

درصورتیکه پرشکان و متخصصان عزیز جهت شروع پروسه معادلسازی و اخذ مجوزهای لازم پزشکی و مهاجرت به کانادا نیاز به راهنمایی داشته باشند، تیم ما در پرشیا گلوبال مراحل مختلف تبت نام و بررسی مدارک شما را انجام خواهد داد. این پروسه دارای پیچیده گی هایی است که در صورتیکه زمان لازم برای انجام این پروسه را ندارید می توانید از تیم ما مشاوره های لازم را دریافت و برای مجوزهای لازم اقدام نمایید.

لطفا” جهت آشنایی و بهرمندی از خدمات ما عضو کانال تلگرام ما به آدرس این لینک شوید. در این کانال همچنین پادکستهایی آموزشی برای تقویت بخش مهارت زبانی پزشکان و دیگر همراهان عزیز در نظر گرفته شده است . @medicaldoctorsglobal

آزمون MCCQE بخش اول چیست؟

آزمون تأیید صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCQE) بخش اول، یک آزمون استاندارد است که برای ارزیابی دانش پزشکی و توانایی در تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پزشکی در حال فارغ‌التحصیلی در کانادا و یا پزشکانی که مدرک خود را از خارج از کانادا گرفته اند و در فرایند معادلسازی قرار دارند برگزار می‌شود. این آزمون در پایان دوره تحصیلی پزشکی به عنوان یک استاندارد ملی در سراسر کانادا برگزار می‌شود. فارغ‌التحصیلان باید بخش اول آزمون MCCQE را قبل از تحقق شرایط لایسنس شورای پزشکی کانادا (LMCC) با موفقیت گذرانده و شرایط صلاحیت برخورداری از این مجوز را فراهم کنندکه شامل آمادگی برای شرکت در این آزمون و آزمون های دیگر که توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) اعطا می‌شود را داشته باشند، و این مجوز همچنین برای دریافت مجوز پزشکی در استان یا منطقه خود، مورد نیاز ارگان‌های نظارتی پزشکی کانادا است.

 

نکته مثبتی که در خصوص آزمون MCCQE بخش اول وجود دارد این است که به صورت رایانه‌ای در یک روز در بیش از 80 کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود. متقاضیان می‌توانند آزمون را در مرکز آزمون Prometric نزدیک یا از طریق سامانه نظارت از راه دور در صورتیکه در خاک کانادا هستند بگذرانند. آزمون در سال چهار بار در دو نیمه روز صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود. متقاضیان باید در نیمه روز صبح 210 سوال چندگزینه‌ای را پاسخ دهند و سپس سه ساعت و نیم از بخش تصمیم‌گیری بالینی (CDM) که شامل 38 مورد با سوالات کوتاه پاسخی است، پاس کنند.

 

 

آیا برای شرکت در آزمون MCCQE بخش اول نیاز به رزرو قبلی دارم؟

بله، برای شرکت در آزمون MCCQE بخش اول نیاز به رزرو قبلی دارید. شما باید به یکی از مراکز آزمون Prometric مربوطه مراجعه کنید و زمان آزمون را رزرو کنید. همچنین، امکان شرکت در آزمون از طریق سامانه نظارت از راه دور نیز وجود دارد، اما نیاز به رزرو قبلی برای این روش نیز وجود دارد. بهتر است قبل از شرکت در آزمون با منابع مربوطه و یا وب‌سایت رسمی MCC برای اطلاعات دقیق تر در مورد رزرو و شرایط آزمون مراجعه کنید.

 

بررسی کلی آزمون MCCQE

نهاد اجرایی: MCC

مدت کل: 9 ساعت

تعداد بخش‌ها: 2 (MCQ و CDM)

مدت بخش MCQ  : 4 ساعت

مدت بخش CDM : 3.5 ساعت

پورتال درخواست: حساب physiciansapply.ca

هزینه درخواست MCCQE بخش اول: 1,420 دلار کانادا

 

فرمت و مدت زمان آزمون MCCQE بخش اول به شرح زیر است:

 

مدت کل آزمون MCCQE بخش اول نه ساعت است و شامل موارد زیر می‌شود:

 

ورود به سامانه، از جمله ورود به سیستم، بررسی امنیتی (اگر آزمون در یک مرکز تست Prometric برگزار شود) یا بررسی اتاق (برای آزمون با نظارت از راه دور)

آموزش و ویدئویی در مورد استفاده از برنامه آزمون برای پاسخ دادن به سوالات و امنیت آزمون

چهار ساعت برای جلسه سوالات چندگزینه‌ای (MCQ) در صبح

استراحت ناهار 45 دقیقه (اختیاری)

سه ساعت و نیم در بعدازظهر برای تکمیل بخش CDM

یک نظرسنجی اختیاری

 

بخش سوالات چندگزینه‌ای (MCQ): چهار ساعت

 

شما چهار ساعت زمان دارید تا 210 سوال MCQ را در این بخش تکمیل کنید. برای پاسخ به تمامی سوالات، باید میانگین یک دقیقه و هشت ثانیه زمان برای هر سوال در نظر بگیرید. شما می‌توانید سوالات را علامت‌گذاری و در آینده به آن‌ها بازگردید. پس از ترک بخش MCQ، دیگر قادر به ورود به این بخش نخواهید بود. فقط سوالاتی که تکمیل شده‌اند به عنوان جواب کامل در نظر گرفته می‌شوند.

 

بخش CDM: سه ساعت و نیم

 

شما سه ساعت و نیم زمان دارید تا بخش CDM را که شامل 65 تا 75 سوال CDM است تکمیل کنید. به شما 38 مورد مربوط به موضوعاتی که درباره آن‌ها سوالات CDM داده می‌شود، ارائه می‌شود. در هر موقعیت یک تا چهار سوال وجود دارد. هر مورد باید به طور میانگین پنج دقیقه و سی ثانیه زمان برده باشد. برخی از موارد ممکن است زمان بیشتر یا کمتری نسبت به میانگین گرفته شود. اما برای هر مورد، محدودیت زمانی وجود ندارد. در طول بخش CDM آزمون، شما می‌توانید سوالات داخل هر مورد را علامت‌گذاری کرده و در آینده به آن‌ها بازگردید. پس از ترک بخش CDM، دیگر قادر به دسترسی به این بخش نخواهید بود.

 

شرایط واجد شدن برای آزمون MCCQE بخش اول به شرح زیر است:

 

برای واجد شدن شرایط آزمون MCCQE بخش اول، متقاضی باید یکی از موارد زیر را داشته باشد:

فارغ‌التحصیل یک دانشکده پزشکی تحت لیسانس از سوی کمیته اعتباردهی دانشکده‌های پزشکی کانادا (CACMS) باشد.

فارغ‌التحصیل یک دانشکده پزشکی در ایالات متحده با اعتبار از انجمن ‌پزشکی آمریکا (American Osteopathic Association) باشد.

فارغ‌التحصیل یک دانشکده پزشکی موجود در فهرست جهانی دانشکده‌های پزشکی (World Directory of Medical Schools) باشد.

هر متقاضی مجاز به چهار بار شرکت در آزمون است. باید یک سال از زمان دریافت نتجه سومین تلاش گذشته باشه تا بتوانید برای چهارمین و آخرین بار آزمون را مجدداً درخواست کنید. اگر شما دانشجو هستید، می‌توانید تا 15 ماه قبل از تاریخ مورد انتظار فارغ‌التحصیلی خود درخواست دهید. شرایط واجد شرایطی شما 12 ماه قبل از تاریخ پیش‌بینی شده فارغ‌التحصیلی شما آغاز خواهد شد، اگر برنامه شما تأیید شود. تنها در طول این مدت، می‌توانید برای آزمون وقت تعیین کنید.

 

چگونه برای آزمون MCCQE بخش اول درخواست دهیم؟

اگر شرایط لازم برای شرکت در آزمون MCCQE بخش I برآورده شده است، می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری در وب‌سایت physiciansapply.ca، برای آزمون MCCQE بخش I درخواست دهید. مرحله بعد این است که وارد حساب کاربری خود شوید، اطلاعات موردنیاز را پر کنید و هزینه درخواست را پرداخت کنید. مبالغ هزینه‌های زیر باید توسط داوطلبان از طریق کارتهای ویزا، مسترکارت و کارتهای اعتباری پیش‌پرداخت یا ایمن پرداخت شوند.

نوع هزینه مبلغ به دلار کانادایی (غیرقابل استرداد) میباشند.

1.هزینه درخواست، یک بار 320 دلار

2.درخواست تأیید منبع مدارک، هر مدرک 220 دلار

3.خدمات انتقال اسناد و مدارک 62 دلار (برای هر انتقال سند)

درخواست آزمون MCCQE بخش اول 1,420 دلار

امکان تغییر همه هزینه‌های MCC وجود دارد. مقدار هزینه سالانه بروزرسانی می‌شود. در صورت وجود شرایط برای استرداد وجه، پول به کارت اعتباری که با آن خرید را انجام دادید یا به حساب physiciansapply.ca شما واریز خواهد شد. هر پولی که در حساب شما وجود دارد و استفاده نشده باشد، از بین خواهد رفت.

در مرحله بعد می بایست مدارک بارگذاری شوند، شما یک تأیید دریافت خواهید کرد. ممکن است از 4 تا 8 هفته طول بکشد تا سند‌ها و درخواست شما مورد بررسی قرار گیرند. پس از پذیرش و بررسی، یک پیام در حساب کاربری شما دریافت خواهد شد که تأیید میکند که می‌توانید با Prometric یا از طریق سامانه  از راه دور، وقت آزمون خود را برنامه‌ریزی کنید.

زمان‌بندی

داوطلبان تنها در صورت پذیرش درخواست خود، می‌توانند زمان آزمون را برنامه‌ریزی کنند. پس از پذیرش درخواست، به آن‌ها یک پنجره اعتباری 12 ماهه برای برنامه‌ریزی و شرکت در آزمون MCCQE بخش اول در یکی از مراکز آزمون Prometric یا از طریق راه‌اندازی از راه دور ارائه خواهد شد. توجه داشته باشید که برای اینکه از راه دور برای آزمون شرکت کنید باید در خاک کانادا باشید و ویزای معتبر داشته باشید. پنجره زمان‌بندی جلسات  5 ماه قبل از تاریخ شروع جلسه باز می‌شوند.

اگر آزمون خود را در یک مرکز Prometric بگیرید، همان لحظه که وقت آزمون خود را رزرو کنید، یک شماره تأیید 16 رقمی دریافت خواهید کرد. برای بررسی جزئیات وقت آزمون خود در وب‌سایت  Prometric، تغییر زمان برنامه‌ریزی یا لغو آن، به این شماره را نیاز خواهید داشت. همچنین حدود هفت روز قبل از زمان مقرر، یادآوری برای وقت آزمون برای شما ارسال خواهد شد.

اگر به این نتیجه برسید که آمادگی کافی برای شرکت در آزمون MCCQE بخش اول را ندارید، می‌توانید یک بار با افزایش 12 ماهه از طریق حساب کاربری خود آزمون را تمدید کنید. با این حال، این کار باید در 60 روز قبل از تاریخ انقضای پنجره اعتباری شما در حساب کاربریتان انجام شود. حتی می‌توانید وقت آزمون خود را لغو کنید اگر کلا” از این آزمون انصراف داده اید.

می‌توانید وقت آزمون خود را با تماس با مرکز آزمون  Prometric، آنلاین یا تلفنی لغو یا تغییر زمان دهید. بسته به اینکه آیا وقت آزمون خود را لغو یا تغییر می‌دهید، مبلغ بازپرداختی شما متفاوت خواهد بود.

 

نتایج و امتیازدهی

نتایج آزمون MCCQE بخش اول توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) هشت هفته پس از آزمون اعلام می‌شود. MCC از یک سیستم امتیازدهی دقیق و یک فرآیند تضمین کیفی قدرتمند برای ارزیابی عملکرد متقاضی استفاده می‌کند. قبل از اعلام نتایج نهایی، چندین سطح از تأییدها در نظر گرفته می‌شود. متقاضیان ایمیل و پیامی در حساب کاربری physiciansapply.ca  خود دریافت می‌کنند که اعلام می‌کند می‌توانند نتیجه نهایی را بررسی کنند (مثلاً قبول یا ناقص). پس از دریافت ایمیل یا پیام، متقاضی گزارش نتایج (Statement of Results – SOR)  را دریافت می‌کند که شامل نتیجه نهایی و امتیاز کل MCCQE  بخش اول به همراه امتیاز قبولی آزمون است. گزارش اطلاعات تکمیلی (Supplemental Information Report – SIR)  نیز شامل می‌شود که بازخورد اضافی درباره عملکرد در آزمون را برای متقاضی ارائه می‌دهد، از جمله امتیازهای زیرمجموعه در مقایسه با سایر متقاضیان. تصمیمات این مرحله توسط MCC صورت گرفته که قطعی بوده و امکان اعتراض به آنها وجود ندارد.

امتیاز کل آزمون بر اساس جمع نمره‌های ۳۸ مورد تصمیم‌گیری بالینی (CDM) و ۲۱۰ سوال چندگزینه‌ای (MCQ) تعیین می‌شود. این امتیاز بر روی مقیاسی از ۱۰۰ تا ۴۰۰ گزارش می‌شود و امتیاز قبولی آزمون ۲۲۶ است. امتیاز کمتر از امتیاز قبولی به عنوان ناقص در نظر گرفته می‌شود و امتیاز بیشتر از امتیاز قبولی به عنوان قبول محسوب می‌شود. کمیته نظارت بر آزمون (Exam Oversight Committee – EOC) که از پزشکان حرفه ای کانادا و اساتید پزشکی تراز اول از سراسر کانادا تشکیل شده است، مسئول تعیین امتیازها می‌باشد. قبولی آزمون نشان می‌دهد که متقاضی مطابق با الزامات گواهی و پروانه طبابت در کانادا است و نشاندهنده دانش، توانایی‌ها ورویکردهای لازم برای انجام فعالیت های پزشکی بالینی تحت نظارت شورا است.

 

 

نتیجه‌گیری

آزمون MCCQE بخش اول به عنوان یک معیار مرجع برای ارزیابی آمادگی فارغ‌التحصیلان پزشکی و پزشکان غیر کانادایی برای شروع حرفه بالینی خود در کانادا عمل می‌کند. این آزمون به تنهایی نه تنها دانش نظری متقاضیان را ارزیابی می‌کند، بلکه توانایی آنها را در کاربرد این دانش در سناریوهای بالینی عملی را نیز ارزیابی می‌کند،  و بدین ترتیب آنها را برای پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی که در محیط‌های بهداشت و درمان واقعی با آنها مواجه خواهند شد، طبق استانداردهای کانادایی، آماده می‌کند.

 

این آزمون نشانگر دستاورد قابل توجهی برای فارغ‌التحصیلان پزشکی است و نشان دهنده آمادگی آنها برای پیشرفت به مرحله بعدی آموزش و فعالیت پزشکی است. علاوه بر این، آزمون MCCQE بخش اول معیاری برای تعهد، کوشش و تعهد فارغ‌التحصیلان پزشکی به حفظ استانداردهای بالاتر حرفه پزشکی و مراقبت از بیمار در کانادا است.

پزشکی که در MCCQE بخش اول را قبول شود و شرایط دیگر تعیین شده توسط MCC را برآورده کند، می‌تواند به عنوان یک LMCC در شورای پزشکان کانادا ثبت نام کرده و برای شروع حرفه ی پزشکی در این کشور پروانه طبابت دریافت کند. اگر علاقه‌مندید بیشتر درباره روند اخذ پروانه طبابت بدانید، می‌توانید با مشاوران متخصص ما در پرشیا گلوبال تماس داشته باشید. می‌توانید با رزرو یک قرار ویدئویی رایگان در زمانی که برایتان مناسب است، با ما در تماس باشید و یا از طریق شماره های زیر وقت مشاوره بگیرید!

https://calendly.com/persiaglobal/1-2-1-consultation

whatsapp: 00447958101741

Tel: +982122632150

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

معادل سازی مدارک پزشکان برای کانادا و اخذ پروانه طبابت در کانادا

آنچه در این مطلب می خوانید معادل سازی مدارک پزشکان برای کانادالطفا” جهت آشنایی و بهرمندی از خدمات ما عضو…

بیشتر بخوانید
انتخاب صحیح و ترجمه رسمی صحصح اسناد و مدارک

ریجکتی ویزا و اشکالات رایج در انتخاب و ترجمه رسمی مدارک و اسناد

آنچه در این مطلب می خوانید ریجکتی ویزا و ترجمه رسمی اسناد، درود و عرض ارادت خدمت همه همراهان عزیز…

بیشتر بخوانید
فرایند ارزیابی و معادلسازی مدارک متخصصین پزشکی در کانادا و اخذ پروانه طبابت

ارزیابی پزشکان متخصص در کانادا و راهنمای معادلسازی مدارک و فعالیت

آنچه در این مطلب می خوانید مقدمهلطفا” جهت آشنایی و بهرمندی از خدمات ما عضو کانال تلگرام ما به آدرس…

بیشتر بخوانید
question